RSS 2.0

Bra....

Lördag idag och mitt blodsocker värde var BRA nu är jag kollade :) eller bra.. det var snudd på för lågt.
3,5 var det trots att jag åt godis igår!  jag tror faktiskt att det är tack vare att jag läste lite i min bok jag fick när jag fick min insulinpump. Kolhydraträkning heter den, jättebra bok ska visa den sen när jag är hemma och kan fota den. längst bak i den finns det olika bra listor på hur mycket kolhydrater olika livsmedel och sådant innnehåller. det enda jag tycker är lite knepigt är att det stod att varje person ju  behöver olika mycket insulin för olika livsmedel oh det är ju sant. Igår åt jag smågodis och då hade jag läst att ca 100g är ca jamen vi säger 80 kolhydrater, då skulle man ta ungefär 8 enheter till det men det varierar ju såklart är inte säker på att jag är helt rätt ute så ni kan ju ta detta med en nypa salt. Men jag tycker iaf  att boken är en jättebra riktlinje sedan får man ju såklart justera själv, man vet ju ändå på ett ungfär iaf  hur mycket insulin man behöver. Dock tror jag att jag ska ta upp detta med min diabetessköterska nästa gång jag ska dit.  Just ja, jag glömde ju om vi säger att 100 g  innehåller 80g kolhydrater då skulle man ta ca  8 enheter insulin (man kunde tänka så, men det stod som sagt att alla behöver olika mycket men det vet man ju bäst själv. Annars kan man som sagt diskutera det med sina läkare osv.) jag tog iaf 8 enheter igår men jag åt lite annat också så jag låg ändå på 20 när jag skulle sova, men  det var ändå lite "bra" för  jag brukar oftast ligga på high när jag har atit sötsaker.

Då tog jag 7 enheter snabbinsulin till och så gick jag och sov. Det resulterade då i att jag idag hamnade på ett värde på 3,5. tog kanske aningens för mycket men då lärde jag mig det.

Som sagt, man lär av sina misstag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback