RSS 2.0

Kort sagt Blandat......

Hade ingen bra rubrik på lut så det fick bli sådär, för när jag skrivit klart inlägget så belv det som ni kan se LÅNGT och kort sagt blandat.

Hade tenta idag, på SJ's bokningsystem även kallat STINA. Jag tror det gick bra men jag kände att jag inte kunde om alla reglersom gäller för de olika biljettyperna så pass bra utantill som jag hade velat dock vardet ju tur då att vi fick ha både bok anteckningar och internet så jag tror jag lyckades lösa det mesta ändå. Själva bokningarna gick då i alla fall bra. Det känns väldigt bra. Gillar programmet STINA för det är enklare ä Amadeus. Tycker jag iaf. Men amadeus är också kul skoj att själv knappa in exakt det man vill att programmet ska göra.
Nåja, när jag kom hem så passade jag på att tvätta och städa och diska lite, inte det roligaste men ack så nödvändigt. Hann också med att plugga lite på koderna på alla flygplatser vi ska kunna til tentan i affärsresor i nästa vecka. Kan väldigt många flygbolag också så det känns ju bra. Men då är det de resterande sakerna, som jag kan mindre bra men ska försöka plugga ås mycket jag bara kan innan det är dags så kanske det kommer gå bra.

Imorgon är det då som sagt danstävling i Umeå Björksta buggen. Ska bli rolgit då ska jag inviga min röda topp som jag har sytt så då får vi se hur det går, den har i alla fall ingen dragkedja så det känns ju bra. Tycker det känns tryggast att vara utan dragkedjor när man dansar. Har dock inte varit med om någon "hemsk" incident där dragkedjor varit inblandade i sammanhang med dans, men hjärnspöken har man ju, samma sak med om jag har någon slags prydnad i håret som tex en blomma eller så, för jag vet hur okoncentrerad jag skulle bli om jag kände att den höll på att lossna. Knäppt jag vet men men så är det. men med spray och massa hårnålar så har de då än så länge faktiskt nästan suttit som berget. Hur som helst så hoppas jag att det kommer gå super bra för SDK imorgon.

Nu till något helt annat. jag har funderat, ja jag gör ju det ganska ofta. På diabetes framförallt vilket kanske inte är så konstigt. Både igår och idag har jag  haft lågt blodsocker. Det är konstigt egentligen eller inte konstigt men kanske faschinerande då. Hur man förändras genom åren med symptom på när blodsockret blir lågt, jag vet jag har tagit upp den här funderingen förut, men nu har jag verkligen märkt en markant skillnad.
Det är som lite obehagligt, man liksom känner hur energin bara rinner av en. Idag hände det nästan under testet i STINA, jag kände riktigt där jag satt hur jag blev mer och mer okoncentrerad och liksom barabörjade tänka "äsch det här duger"  samtidigt som en annan del av mig  kämpade emot, kanske låter konstigt fr en del av er som inte har diabetes själva, men så gick mina tankar iaf, man blir liksom helt obrydd om det man gör. för kroppen har så fullt sjå med att hålla uppe nivån eller något. Hur som helst vad jag skulle komma till var  att jag liksom kände just det, samt att jag blev som energilös, tur så var det i slutet av tentan så jag bet ihop och gjorde klart den.

Sedan nu ikväll så fick jag också sådär lågt, och det sjuka är, jag får inte bara lågt utan VÄLDIGT lågt när jag börjar känna något  det jag pratade om här ovanför så ligger mitt socker på 2,4.  eller där runt 2, ja ni fattar. idag var det 2,4 när jag kollade. Det är hur som helst ganska otäckt att bli energilös och okoncentrerad och jätte jätte trött. Då kanske ni också kan förstå faran om tex alkohol är inblandad och man skulle bli sådär låg. Då känner man ingenting, det vet jag för det har hänt en gång, tur hade jag då att min fina pojkvän fredde var med så han kunde hjälpa mig men annars hade jag  förmodligen lagt mig och sovit och kanske inte suttit här idag och skrivit. Vi var på en julfest när detta hände, jag kände bara hur jag blev jätte jätte trött så vi gick hem, dock kollar jag alltid mina värden och sådär när jag har druckit alkohol så det gjorde jag även då, och jag minns att jag hade lite problem med att se vad det stod på mätaren, då var det också runt 2. inte bra alltså. Fredde fårgade vad jag ville ha och då kunde jag fortfarnade veta det, så jag sa att jag vill ha mjölk och köttbullar så  han var så snäll och fixade det till mig och då blev det ju genast bättre. Men tänk om han inte varit där just då.

Kom ihåg också att en diabetiker som har väldigt väldigt lågt blodsocker kan bete sig som en som druckit lite för mycket även fast vi inte tagit in en enda droppe, det har jag också varit med om detvar inte heller kul.
Ibland kan man liksom bli helt borta, det har hänt mig ett par gånger det också det är dock oftast när jag vaknar på morgonen och ligger på runt 2,4 men jag ska ju vara väldigt glad att jag FAKTISKT VAKNAR av det. För man är ju inte så långt ifrån att hamna i koma när blodsockret är sådär lågt.
Det är riktigt obehagligt att vara så låg, man kan typ inte göra någonting nästan jag vet att jag brukar ha stora probelm med att tex ställa/ stänga av larmet eller klockan på mobilen tex. eller ens få av knapplåset. det fungerar liksom inte i hjärnan. Det där låter väl också hel skumt men ja, jag vet inte hur jag ska förklara, det kopplar inte riktigt rätt helt enkelt, och det är väl öfr att hjärnan ch hela kroppen har fullt sjå med annat. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara allt på ett bra sätt men här är en av mina synvinklar iaf, och hur JAG upplever sådana hemskt låga värden.

Jag har också börjat bära mitt Diabeteshalsband som jag fick när jagvar yngre, jag tycker jättemycket om det.


Såhär ser det ut, fast det är i guld och haren  guldkedja till. det är i alla fall diabetes blomman, men nu finns det ett nytt halsband som egentligen är bättre, och jag ska beställa ett sådant också för jag fick av mamma och pappaatt jag skulle få beställa efter ett sådant redan för 2 år sedan på min födelsedag men det har ännu inte blivit av men nu är det på tiden. såhär serdet ut :

kommer härifrån
på baksidan har man då senare sitt namn, adress och personnummer ingraverat, vet inte om det även står telefonnummer?  har inte helt koll som sagt men jag tycker att det är super bra att det är ingraverat iaf, och tydligt  att man har sjukdomen och ens uppgifter, för gud förbjude, men det KAN ju faktiskt hända att man skulle kunna hittas medvetslös någongång, må hoppas det aldrig händer dock. Men som sagt man kan faktiskt aldrig veta.

Nu när jag kollade efter blid på mitt nuvarande halsband så snubblade jag över denna länk
Diabeteswellness.se där kan man beställa ett halsband med antingen svenska eller engelsk text GRATIS hur bra är inte det på en skala?  jag ska göra det. är ju jättebra att ha om man tex är utomlands, visserligen har jag en lapp i min plånbok där det står att jag är diabetiker och vad jag behandlas med osv osv, men det kortet brukar när vi är ute och reser ligga i min plastficka där jag har alla andra intyg och grejer, så ett sådant halsband vore nog på sin plats. Allt för att vara garderad.

såhär set det ut:



Svensk och engelsk version.

Men jag ska absolut fixa fram ett frankerat kuvert och beställa efter som sagt.

//Izzy


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback