RSS 2.0

Jag och Jenny...

Har nu ingått en pakt.
Som många av er som följer mig vet så har jag diabetes. MEN bara däför så betyder inte det attjag aldrig äter godis och andra sötsaker.
Jag  är till och från (tyvärr) ganska farlig på sådant. Gillar inte dom perioderna men ibland har man sådana tur ma n är ganska  guktig på att röra på dig istället.... men jag har faktiskt också ätit godis  lite oftare än jag borde nu på sista tiden rent i utvecklingssyfte. Ja, nu tycker ni nogatt det där  lät väldigt konstigt men det är faktiskt sant. Jag älsakr att äta  smågodis det är mitt favorit, MENdet är ju då såklart också det av godis så att säga som är SVÅRAST att ställa in rätt dos insulin till, det är här utvecklingssyftet kommer in. Jag har alltså försökt räkna ut hur mycket insulin jag ska ta och nu har  jag börjat hitta en ungefärlig dos till en viss mängd, dock beror det såklart fortfarande på VAD man väljer att äta. De flesta tror att man som diabetiker inte får äta (ja det är ju inte så bra alla gånger) något socker alls, men så är inte alls fallet. Diabetiker BEHÖVER faktiskt också socker ibland. Och ibland behöver vi också få äta godis även om vi inte "behöver" få i oss socker. det tror jag faktiskt också att mer eller mindre de flesta diabetiker gör, äter godis ibland alltså.

Men jag måste ju medge GUD I HIMLARNS vad mycket insulin man måste ta om man  ska försöka hålla blodsockret på en hyfsad nivå när man äter godis, jag skojar inte det är INTE några små mängder.

Dock vill jag ge alla diabetiker där ute i världen en massa massa creds, vi är faktiskt egentligen rätt duktiga,  allihop.
Attvi sköter om ett helt organ från utsidan av kroppen, leker gissningslekar varje dag tänker på vad vi äter och hur vi rör oss, allt sådant som "vanliga" människor aldrig ens behöver tänka på alls. De har ett blodsocker som ligger där konstant vid 4  ca.

Tänk er då oss diabetiker som ibland kan ha svängningar från 1 eller mindre till 30 eller mer... och det kan ske under en och samma dag beroende på omständigheter.
Det är INTE lätt alla gånger.

Ibland kan man  tycka att ma n har tagit ganska lagom mängd medicin till något man  ätit som i helen  när vi skulle och pimpla, meeen tur att jag tog med både  dextrosol och bananer för det behövdes  iaf bananen.
mitt blodsocker låg ganksa  perfekt innan vi åkte och då hade jag just ätit också och tagit vad jag tyckte var e n lagom mängd insulin, sedan fick vi pulsa i snö innan vi kom ner till havet så när  vi väl kom fram då var det bara fram med bananen. Sedan blev det bra.

Hur som helst vad jag skulle komma fram till var att jag och jenny har bestämt att vi inte ska äta några direkt onyttiga saker på veckorna men då har jag ju lite "fusk" eftersom jag är  glutenallergiker så då äter jag så ite mjölprodukter jag kan, vitt bröd vet jag inte sist jag åt och pizza  äter jag inte heller. men jag ska bli väldigt  noga med det där med  att inte äta godis. för jag vet att jag kan om jag vill. och är man två är det ännu lättare:)

Såå...... bring it on! here we come :P 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback