RSS 2.0

Rhodos.

Ja, nu är det  klart, vår utbildningsresa i höst går till Rhodos! (RHO)  för er som kan koder;) Det ska bli jättekul,
jag har aldrig varit i Grekland och jag jgorde ju mitt jularbete om just den nså det ska bli roligt att se om det verkligen är så och om allt jag skrev om stämmer. :)

Jag (som har varit ute en del ändå) har dock lite saker jag måste ta i tu med innan. Som ni som läser detta som också har diabetes VET så är det ju faktiskt inte bara att packa en väska och dra. Nej..... långt ifrån. jag måste fixa ett nytt intyg (även om man aldrig brukar behöva visa upp det) på att jag har diabetes och vila läkemedel jag behandlas med, så måste jag ordna med en extra blodsocker mätare (det måste jag hur som helst så det räknas nästan inte) "men vadå du har väl redan en sådan" kanske någon kan tycka, jo visst har jag det men som diabetiker på resande fot så MÅSTE man ha med sig dubbel uppsättning av allt. det är ju enkelt med mitt lantus insulin då de är i "engångs form" jag tar ändå med mig flerastycke extra utifall att enskulle sluta fungera, och de är det ju ändå bara man släger bort när man använt upp dom. Jag måste ha med en extra penna till mitt novorapid,för de är däremot inte engångs.  så är det ju all medicin, och test stickor och nålar med mera med mera. Inte bara att dra alltså. Men allt sådant löser sig också, man är ju van.

GLÖM INTE för allt i världen DRUVSOCKRET!  särskilt när det är varmt är det viktigt att ha med för när det är varmt så går det exgtra mycket energi vilket kan göra att blodsockert rasar ner i botten = inte så kul alltså. Det är e nbillig livförsäkring att ha med. om man nu kan kalla det så.

Sedan när man kommer ner på resmålet så måste man ju som alltid  se till att ha insulinet till så att det inte blir varmt och förlorar sin verkan, då ger det ju inget och man blir sjuk.
Hur gör ni andra när ni reser? förvarar ni också insulinet i kylskåpet?

Det gör jag iaf, min diabetessköterska sa att man kunde det men att man alltid måste kolla noga hur kallt det är där inne så att inte medicinen fryser, för det är ju inte heller så bra. jag brukar helt enkelt sätta in ett glas med vatten i kylen för då ser man ganska bra om det fryser eller inte ;)

hur gör man när man är på stranden då?

jag brukar inte vilja ta med mig mitt insulin dit så jag brukar göra som så att jag  tar mina doser innan jag gr dit så lämnar jag medicinen hemma på hotellet, nu är det ju olika hur man gör,  men  när vi är ute och reser så bruakr vi oftast gå upp till hotellet vid  lunch eller så stannar vi vid poolen till lunch och går ner efteråt. På så vis kan jag ha mitt insulin på hotellet i trygt förvar och ändå kunna ta det.

Vill man  ha med sig  medicinen till stranden så finns det särskilda "kylpåsar" man kan ha med sig såhär ser de ut:

man kan köpa dessa här eller om man hade så tur som jag som fick ett av min snälla diabetes sköterska för något år sedan :)

Nu ska jag göra klart uppgifterna jag fick från Fritte till praktiken sen får vi se vaddet blir.
har även skickat ett mail till Everyx3 nu så får se vad dom säger hoppas jag får en ny :) men de brukar vara väldigt hjälpsamma så får hoppas på det.

vad gör ni idag ??

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback