RSS 2.0

det där med...



Kan jag tycka är ganska intressant ändå.
Jag menar, som diabetiker så kan ens blodsockervärde pendla från mindre än 2 till högre än 25.
Man är "tål inte" socker och ska helst inte äta så mycket av det samtidigt som man behöver det för att hålla balans på allt. Det är inte lätt. Sedan är det andra saker än det man äter i sig som också reglerar blodsockret.
Saker som man inte rår över själv. Som vädret, hur sjukt det än låter så är det faktiskt så.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag tycker det är ett himla gissel i tillexempel i början av sommaren när det blir varmt och man inte är van vid det. På vintern måste jag ta mer insulin än på sommaren vilket innebär att när sommaren kommer så måste jag ställa om doserna och det är inte det lättaste. Camilla brukar prata om "gissnings leken" och jag tycker det är ett himla bra sätt att beskriva  en diabetikers vardag. det är en gissningslek man leker varenda dag.

Sedan gör jag en annan sak, jag  kör lite "baklänges". typ som bamseklubbens baklängesmiddag där man börjar med efterrätt och slutar med maten, fast i mitt fall då med mat och insulin, kanske vare en dålig liknelse men men. Jag tycker nämligen det är enklare att få till en mer korrekt dos om jag tar mitt snabbverkande insulin efter det att jag ätit min mat istället för före som jag lärde mig  när jag var liten och just fått diabetes. På så sätt vet jag exakt vad jag har ätit och hur mycket samt vad som innnehåller mycket kolhydrater som jag måste ta insulin för. För det är inte alltid  som man måste ta mycket insulin om man äter "mycket mat" förut fick jag ofta lågt blodsocker när jag ätit tacos och jag kunde inte förstå varför. Jag tyckte ju att jag åt så mycket, så då var jag ju  tvungen att ta mycket insulin. så är det inte. fick jag  reda på av min diabetessköterska, hon sa " vad är det som innehåller kolhydrater och fett av det som finns på tallriken?"  jo, typ  ost och köttfärs. och det äter man ju inte så mycket av när man  äter tacos,  iaf inte jag. okej då ost ibland. För i grönsaker är det ju inte särskilt mycket kolhyrater. Där hade jag svaret.  Sedan dess så får jag inte lågt blodsocker så ofta längre när jag äter tacos. Så ni ser  ni "vanliga"  har det  väldigt bra. Jag lovar ni hade inte velat prova en dag i våra skor.  Som diabetiker måste man vara som Ingela så bra uttryckte det "planerat spontan" och det mina vänner är inte  så där jätte enkelt.

Sedan  har vi det där med för lågt blodsockervärde. Det är inte heller kul. Jag kommer inte glömma en gång tidigare i sommar, föreställ dig att du vaknar på natten och du kan knappt se för du har så lågt blodsocker att du fått synrubbningar, du har så lågt blodsocker att  du inte  kan stå du trillar omkull om du försöker ställa dig. Det känns som om du druckit way too much alkohol och har festat som du aldrig festat förr. Saken är den att du HAR INTE GJORT DET, du har inte  intagit något det bara känns så. I detta tillståndet är man som ni kanske vet inte kapabel att ta hand om sig själv. Därför är det jätteviktigt att personer i ens omgivning VET att man har sjukdomen samt HUR de ska göra. "jamen vi ger  hon lite insulin så blir det bra" FEL! då blir det genast jättefarligt.

Hur som helst. Stackars fredde som var så snäll och hjälpte mig, jag hade visst varit väldigt otrevlig.. men jag själv minns inte hela förloppet. Ja, man kan få minnesluckor också. = Inte bra. Jag kunde inte ens ta blodsocker själv. Jag begrep inte hur jag skulle göra. Vid det laget när vi kunde kolla mitt blodsocker låg det på 2,2 och då hade jag druckit 3 glas juice.  När jag vaknade tidigare på nattenså kallsvettades jag. det är ett annat symptom på lågt blodsocker. När jag sedan börjat få upp värdet så började jag frysa något så fruktansvärt. På morgonen dagen efter så kändes det som om jag var bakis, jag skojar inte. Lyckligtvis är det inte såhär dramatiskt jämt. Men ibland så händer det tyvärr och i sådana extrema situationer är det oerhört viktigt att människorna runt om en vet hur de ska göra för att hjälpa dig.


Det är inte lätt, det vet jag.

Lågt blodsocker = personen ska INTE ha insulin. fråga om personen har druvsocker. finns inte det ge personen tex godis, juice, mjölk, läsk innehållande socker, frukt. osv.

Högt blodsocker=då behöver personen insulin. men vid sådana tillfällen så sköter man sig oftast själv. Det är när det är lågt som man ibland inte kan klara sig själv.


Det blev ett långt inlägg, men jag tycker det är viktigt att förmedla sådana här saker. både för min egen och alla andra diabetiker där ute i världen skull.

Här följer en liten "checklista" med symptom som talar för att personen i fråga har lågt blodsocker. Förutsatt att personen är diabetiker då förståss.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback