RSS 2.0

.



Återigen, det där med  blodsocker.
Men,  som jag tidigare nämt,  det är inte lätt att vara  planerat spontan.
och, det är heller inte  hela världen om man har högt värde EN gång eller två. Det är när man  konstant ligger högt som det blir problem.

Jag tycker det är ganska konstigt jag när jag var yngre, typ i tonåren så var det en läkare som sa till mig du MÅSTE göra si och så. Men jag fick aldrig veta VARFÖR jag skulle göra si eller så. Det tycker jag var dåligt. Om jag får veta varför jag ska göra en sak och vadsom händer om man gör den så är det mycket enklare att ta det till sig. Min sköterska som jag har nu har jag höjt till skyarna förut och det är inte sista gången jag kommer göradet, för ho är verkligen världens bästa. hon har lärt mig  väldigt mycket om saker jag länge gjrot men faktiskt i ärlighetens namn inte riktigt vetat varför. Okej, nu lät det där lite konstigtoch riktigt så kanske det inte var, men jag tycker det är viktigt att man  får veta vilka olika mediciner som man tar som har vad för effekt på en själv. Jag menar i slut ändan så är det ju ändå JAG som ska leva med mig själv. och man har faktiskt bara en kropp. Så man måste ta hand om sig.

Nu ska jag visa  ett riktigt exempel på hur blodsockret kan vara som en berg och dalbana på bara några timmar.



Innan jag åkte och dansade där vid 19:00, låg mitt Blodsocker på 22.1 =  inte bra. men att det blev såhär har ajg mig själv att skylla, nästan i alla fall.

jag sov ganska länge idag så allt blev lite rubbat.  Efter som helgen har varit som den varit som ni vet så behövde jag hlet enkelt sova längre. vilket resulterade i att jag  vaknade vid halv 12 fick ta mitt långsamma insulin då så tog jag bara ett par enheter snabbverkande för jag  skulle inte äta lunch förrän vid 14:00. Jag och Sara var på wayne's och "fikade" fast jag åt en quinoa sallad med feta ost och oliver. Vilket är ett väldigt  bra alternativ för en diabetiker. till det tog jag sedan 5 enheter insulin. notera! samma mängd som jag tog i  helgen när jag hade 19 men sedan åkte och dansade i väldigt  många timmar.   samma mängd tog jag alltså nu till lunchen.

sedan åt jag faktikst några godisbitar också, men inte så mycket att det egentlien räknas, FÖR som diabetiker KAN man äta ca en näve utan att det märks så mycket på värdet. ibland. det beor väl så klart som allt annat på omständigheterna också. Men jag kan göra det. beroende på vilket sorts godis jag äter. choklad ligger kvar längre i blodet lika som chips eftersom det är mycket fett i det.  hur som helst sedan tog jag inget insulin förrän jag skulle åka och dansa för då kändes det i kroppen att jag noghade lite högt. och så var ju fallet. Så nej idag har jag inte skött mig exemplariskt, men , det kan lösa sig ändå. En diabetiker är ju faktiskt bara en "vanlig människa" i grund och botten. och det är rent ut sagt väldigt jobbigt att hela tiden vara perfekt. jag säger som i låten vi dansade till på dansen idag.  "du vet väl om att ingen är perfekt?" så är det faktiskt.

nåväl. Nu när jag kom hem så  började jag känna mig  lite konstig,  och jo nog var det så HELT PLÖTSLIGT var värdet nere på 3.3.



Så kan  det se ut för en  diabetiker som jag.
Men det är inte  hela världen, det är inte  roligt, men man lever över det. Som tur är.

och kom ihåg.

Man  behöver faktiskt inte  leva heeeelt perfekt och hela tiden efter konstens alla regler och böcker.
Man måste faktiskt få ha ett liv också,  och en  guldkant på det.

Jag resonerar som såhär. Har man högt värde och VET varför så kan man åtgärda det. Det är VÄRRE när man har det och inte vet varför.


vad tycker ni andra???  kommentera gärna mina inlägg så jag får veta vad ni tycker.
Ni som läser som inte har diabetes, vad tycker ni om det jag skriver??  min tanke är också att försöka få ut information om diabetes och mina egna tankar kring allt, till er i min omgivning, så min fråga till er är nu vad tycker ni om "infon" jag gör iband?  som  listan med symptom osv???  är det bra? 

kommentera gärna som sagt jag vill gärna veta vad ni tycker och vilka ni är :) 
Jag blir jätteglad om jag får kommentarer. 

// Izzy.

Kommentarer
Postat av: Annelie

Det du skriver om ditt liv, din diabetes och hur du hanterar allt känns väldigt bra och informativt.

Just nu betyder din blogg otroligt mycket för mig, en stackars förvirrad faster till en nioårig kille som i förra veckan fick diagnosen Diabetes typ 1.

Som du redan vet så har jag skickat länken till din blogg till pojkens föräldrar. Mest i syfte för att dom ska kunna få ett annat perspektiv på hur en diabetiker kan ha det.

Du förmedlar en stor kunskap utifrån dig själv och hur du lever.

Tror det kan bli en stötesten och inspiration för föräldrarna och för mig. Ska nog ge länken till mina föräldrar med..



Lev och må och hälsa hem! =))



Kram!

2010-09-15 @ 08:46:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback